· qr koder · 4 min read
Varför skulle mitt företag använda QR-koder?
QR-koder erbjuder företag en effektiv bro mellan den fysiska och digitala världen, vilket möjliggör omedelbar tillgång till digital information och kan förbättra kundernas upplevelse.
QR-koder finns idag överallt
QR-koder har funnits i ganska många år, men nu ser man dom överallt känns det som?
Detta beror dels på att konsumenter förstår att det är en signal för att plocka fram mobiltelefonen och scanna, och dels på att företag/föreningar/institutioner har börjat använda sig av QR-koder i mycket större utsträckning.
Men vi har bara börjat. QR-koder som leder en användare till en digital upplevelse av något slag är beroende av just den digitala upplevelsen. Utvecklingen där allt mer inom företagsvärlden är digitalt går snabbt, och detta driver på värdet av att använda sig av QR-koder.
Ett exempel - en manual till en Husqvarna gräsklippare. Först fanns den i pappersformat, och skickades med i boxen när man köpte den. Sen fick Husqvarna en hemsida, och den tryckta manualen fick nu en länk i sig. Och efter ytterligare ett litet tag så kunde man också oberoende av pappersmanualen söka upp en manual som pdf. Och nu, idag, har man en större webbsida för produkten, där man kan ladda ner PDF-manualen, men även göra andra saker som rör gräsklipparen, exempel från Husqvarna´s grymma hemsida här. Och imorgon kanske det finns videos där också, eller gräsklipparen i 3D eller en podd där driftiga Smålänningar på berget diskuterar hur man bäst underhåller gräsklipparen. Och så vidare i framtiden då.
Poängen är att ju mer som görs digitalt desto viktigare blir det att kunna skicka kunder (eller medarbetare) dit. QR-koder är ett sätt att göra det på.
Så vad kan ett företag använda QR-koder till?
Såhär är det - QR koder kan användas till otroligt många olika saker. Känner man till hur en verksamhet fungerar och förstår hur QR-koder fungerar då öppnas en hel värld av möjligheter väldigt snabbt.
Det uppenbara hittills verkar vara att använda QR-koder till marknadsföring. “Scanna mig för att gå med i vår kundklubb” och liknande finns både på Coca-Cola burkar och i elektronik-manualer sedan år tillbaka, och jag såg även ett par i SuperBowl tv-reklamen i år.
Och visst - marknadsföring är absolut ett användningsområde för QR-koder. Men det finns många många fler.
En kod i köpcentret som leder till öppettiderna. En kod på bensinmackstoaletten som leder till en checklista för hur städningen ska göras. En kod i delikatessen som leder till en sida där kunderna kan se priser och erbjudanden. En kod på hotellrummet som leder till en sida med roomservice. En kod på trucken som leder till säkerhetsföreskrifterna. En kod på föreningens vandringspokal som leder till klubbmästarsidan.
Ja, och så vidare. Det är lätt att komma på uppslag, och det är också lätt att utföra/testa i de flesta fallen. Och detta är en av styrkorna med QR-koder, det är enkelt och användbart. I en digital värld där mycket som är nytt alltid är komplicerat och rörigt så är detta extra värdefullt.
En QR-kod gör inte så mycket. Men man kan använda den till väldigt mycket.
Vad behöver du göra för att komma igång?
Det första man behöver göra är att man sätter sig in i vad en QR-kod kan användas till. Hur pixlarna sitter eller hur man kan sätta sin logotyp i mitten är inte alls lika intressant, utan värdet ligger i hur och till vad QR-koder kan användas.
En person ser min QR-kod där jag har satt upp den, tar upp sin mobiltelefon, scannar och så kommer hen till den websida som jag har associerat med koden. Så enkelt, och så kraftfullt på rätt ställe.
Sen vill man antagligen prova och se hur det fungerar. Dels behöver man kunna skapa koder enkelt, men också printa eller i alla fall få tag på bildfiler, och när man sen har sett upp en kod vill man ju såklart veta om den scannas. Allt det här hjälper dinqr dig med.
Sen är det nog inte svårare än så, resten handlar om att man som företag ska hitta situationer i just sin verksamhet där det här är användbart och ger värde. Detta gör du och dina medarbetare bäst. Dinqr är här för att hjälpa er.